Geschiedenis

Bij de oprichting waren aanwezig Lies van Rij, Sina de Jong, Leen van Hoeven, Jac. de Groot en Wim de Groot.

Er werd gestart met 13 leden.

In 1948 trad DOV toe tot de Nederlandse Accordeon Bond (momenteel N.O.V.A.M.).

D.O.V. heeft 13 keer meegewerkt aan de vroeger zo bekende tochten voor bejaarden.

In 1950 werd een nieuwe dirigent benoemd, de heer Arnold J. Romijn. Hij is ruim 35 jaar dirigent van DOV geweest en onder zijn vakbekwame leiding heeft DOV vele grote successen behaald en bloeide de vereniging op. DOV promoveerde tot in de eredivisie van de N.O.V.A.M.. In de 70-jaren werd er naast het A-orkest ook een B-orkest opgericht, waarin jonge accordeonisten plaats namen. Zij speelden dan ook gemakkelijk in het gehoor liggende muziek.

In 1985, tijdens het 40-jarig jubileum van DOV, werden er tijdens de jubileumreceptie 2 zilveren koninklijke onderscheidingen opgespeld aan dirigent Arnold J. Romijn en voorzitter van destijds Leen M. van Hoeven. Hij was toen al 35 jaar voorzitter van DOV.
Voor Arnold J. Romijn was het een bekroning op zijn werk als dirigent van DOV en hij had zich geen mooier afscheidscadeau kunnen wensen, na het jubileum nam hij afscheid van DOV.

Tijdens het 40-jarig jubileum kreeg DOV een nieuwe accordeon (Hohner Morino IV) aangeboden van de “Vrienden van DOV”.

In 1986 trad Hans van der Maas aan als dirigent, een jonge dirigent met nieuwe muzikale ideeën.

Nadien heeft Andre Duk nog enkele jaren het dirigeerstokje gehanteerd.

In september 1994 is Yvonne Spil-van Horik gestart met het orkest aan te sturen.
Deze muzikale duizendpoot schreef en bewerkte veel muziek voor DOV. Zij zorgde ervoor dat ook leden die nog niet zo lang accordeon speelden en/of langere tijd niet meer gespeeld hadden, konden musiceren binnen het orkest. Middels gemakkelijke partijen konden ze makkelijker meespelen.

In november 2012 tijdens ons jaarconcert heeft Yvonne Spil-van Horik het dirigeerstokje na 18 jaar overgeven aan Jan-Hubert Janssens,

Tevens is hij ook Muzikaal en artistiek leider van Accordeonvereniging Con Amore Zundert, en Crescendo Dordrecht.

Lid Sectie Muziek Culturele Raad Papendrecht van de Gemeente Papendrecht.

Jan-Hubert Janssens heeft zijn opleiding gevolgd aan Eikenrode, Insula locatie Thuredrecht, Universiteit Utrecht.

Dirigent, musicoloog, componist, arrangeur, musicus.

Het orkest heeft al enkele mooie optredens onder zijn begeleiding mogen meemaken.

Bij DOV is er wat betreft de muziekkeuze voor ieder spelend lid wat wils.
Arrangementen zijn uitdagend en bestaan uit topstukken met hedendaags geluid.